Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΥ «ΣΗΜΕΡΑ» ΜΕ ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ «ΧΘΕΣ» 3


  ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
ΜΕΡΟΣ 3ο ΕΙΣΑΓΩΓΗ 3

 

Εικόνα 1
Πριν περάσουμε σε επί μέρους προορισμούς και ασχοληθούμε εκτενώς με ευρωπαϊκά κράτη, πόλεις και μνημεία, συνεχίζουμε και σήμερα την γενική μας αναφορά στην εικόνα και τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης Ευρώπης.
Αναφερθήκαμε στους τρόπους με τους οποίους ο Έλληνας οδηγός μπορεί να περιηγηθεί με το αυτοκίνητό του τα Ευρωπαϊκά κράτη. Συνεχίζοντας σήμερα επί του ιδίου θέματος επισημαίνουμε πως οι τιμές των καυσίμων στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν διαφέρουν σημαντικά από τις ελληνικές τιμές. 
Εικόνα 2
Οι διαφορές τα δύο τελευταία χρόνια είναι σχεδόν ασήμαντες. Επίσης και το γενικότερο κόστος που αφορά έναν περιηγητή δεν διαφέρει πλέον πολύ από αυτό που αντιμετωπίζει στην Ελλάδα. Ξενοδοχεία, είδη διατροφής, και διάφορα άλλα προϊόντα δεν κοστίζουν (όπως παλιότερα) ακριβότερα από την Ελλάδα. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα διαπίστωσα πως οι τιμές ήταν χαμηλότερες από τις ελληνικές. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει την μεγάλη ακρίβεια που επικρατεί στη χώρα μας με δεδομένο το πολύ χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα του μέσου Έλληνα σε σχέση με αυτό του μέσου Ευρωπαίου. Αυτή όμως δεν είναι η μόνη δυσάρεστη διαπίστωση γιατί οι τρέχουσες οικονομικές συγκρίσεις καθιστούν την χώρα μας λιγότερο ανταγωνιστική τουριστικά σε σχέση με τις χώρες των Βαλκανίων, τις μεσογειακές χώρες και ιδιαίτερα με την γειτονική μας Τουρκία.
Εικόνα 3
Κάτι άλλο που παρατήρησα στα πολλά ταξίδια μας των τελευταίων ετών είναι η ποιότητα των παρερχομένων τουριστικών υπηρεσιών της Ευρώπης σε σύγκριση με αυτές της Ελλάδος. Δυστυχώς και στον τομέα αυτό υστερούμε, μπορεί όχι τόσο σημαντικά όπως θέλουν να παρουσιάζουν πολλοί, ωστόσο ακόμη υστερούμε παρά τις προόδους που έχουν σημειωθεί στη χώρα μας στον τουριστικό τομέα. Βέβαια δεν μπορεί κανένας να βγάλει ακριβείς εκτιμήσεις στο θέμα αυτό όσο και αν προσπαθήσει. Όλα εξαρτώνται από την κάθε επιχείρηση ξεχωριστά και δεν γίνεται να δημιουργηθεί ομαδικός κανόνας για κάθε κράτος. Για παράδειγμα έκρινα ως απαράδεκτο ένα ιδιαίτερα ακριβό γαλλικό ξενοδοχείο στην περιοχή του Λίγηρα, ενώ αντίθετα ένα συγκρότημα ενοικιαζόμενων δωματίων στη Βερόνα με κατέπληξε με την ποιότητα των εγκαταστάσεων αλλά και των υπηρεσιών του.
Εικόνα 4
Αφήνοντας όμως κατά μέρος τον τουρισμό και τις υπηρεσίες του ας δούμε συνοπτικά ποια είναι η εικόνα, που παρουσιάζουν τα κράτη της Κεντρικής Ευρώπης, σήμερα. Τις ομοιότητες και τις διαφορές είναι δύσκολο να τις διακρίνει αμέσως ο σύγχρονος ταξιδιώτης, τη στιγμή μάλιστα που μετά την ουσιαστική κατάργηση των συνόρων βρίσκεται από τη μια στιγμή στην άλλη σε ένα άλλο κράτος χωρίς καν να το καταλάβει. Έτσι αν δεν είναι ιδιαίτερα προσεκτικός μπορεί σε κάποιες περιπτώσει να αντιμετωπίσει διαφορετικό κώδικα οδικής κυκλοφορίας ή και διαφορετικό νόμισμα στις περιπτώσεις των κρατών μελών, που δεν έχουν ακόμη ενταχθεί στο καθεστώς του ευρώ (Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία κ.α.). Στην δεύτερη περίπτωση μάλιστα αν δεν εντοπίσει τα σύνορα και την εκεί υπάρχουσα τράπεζα θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ανταλλαγής του ευρώ από ιδιώτες και στην καλλίτερη περίπτωση θα αγοράσει το τοπικό νόμισμα αρκετά ακριβότερα από τιμή της ισοτιμίας του με το ευρώ.
Εικόνα 5
Εκτός όμως από αυτές τις τυπικές διαφορές είναι γεγονός πως η κατάργηση των συνόρων δεν έχει καταργήσει υποχρεωτικά και την εθνική, κοινωνική και πολιτιστική ταυτότητα κάθε κράτους. Αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο οι διαφορές αυτές παρατηρούνται. Για τις διαφορές όμως αυτές θα επανέλθουμε στο επόμενο άρθρο μας.

 



ΛΕΖΑΝΤΕΣ

1) Ενδεικτική άποψη από ένα εντυπωσιακό, αλλά ωστόσο οικονομικό ξενοδοχείο της Ευρώπης. Ένα υπέροχο συγκρότημα ενοικιαζόμενων δωματίων στη Βερόνα.

2,3) Οι μεγαλοπρεπείς ναοί του Αγίου Στεφάνου. Της Βουδαπέστης και στην εικόνα 3 της Βιέννης.

4)Ένα εντυπωσιακό ανακτορικό κτίριο, της Βιέννης (Σέμπρουν).

4) Χαρακτηριστικό κτίριο της Σιένας στην Ιταλική Τοσκάνη.


 

Για επικοινωνία με τον Αλέξανδρο Καλέμη και τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΙΝΗΤΡΟ τηλ. 22260-72262 6932-530330
email: ekinitro@otenet.gr
a-kalemi@otenet.gr

Τρίτη 3 Μαΐου 2011

ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΥΒΟΪΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ


Εικόνα 1
Η «Ιστορική Αλήθεια», ως όρος χρησιμοποιούμενος συνήθως από ημιμαθείς «υπερπατριώτες», άλλες φορές είναι εντελώς ανύπαρκτη και άλλες φορές η ύπαρξή της κρύβεται πίσω από σωρούς απορριμμάτων που μπορεί να ονομάζονται εθνικισμοί, αφέλειες, επιπολαιότητες και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Αυτό τουλάχιστον έχω διαπιστώσει προσωπικά ασχολούμενος επί 20 και πλέον χρόνια με την ευβοϊκή ιστορία, προκειμένου να ολοκληρώσω τα περί Ευβοίας βιβλία μου.
Και όσο ψάχνει κανείς παλιά έγγραφα, ημερολόγια και στοιχεία τόσο ανακαλύπτει πως τα γεγονότα για διάφορους λόγους παραποιούνται και διαστρεβλώνονται για να παρουσιαστούν μετά κομμένα και ραμμένα στα μέτρα των διαστρεβλωτών για πολλούς και διάφορους λόγους.
Η Εύβοια βέβαια δεν θα μπορούσε να είναι η εξαίρεση του κανόνα. Εδώ μάλιστα λόγω της πολύκροτης και ιδιορρύθμου, θα λέγαμε, ιστορίας της μεγαλονήσου μας και της κατά κάποιον τρόπο υποβαθμισμένης προβολής της, τα πράγματα είναι ίσως τραγικότερα.
Εικόνα 2
Και ας σκεφτεί κάποιος τη δύσκολη θέση του ερευνητή της εγκυρότητας ιστορικών πληροφοριών για γεγονότα που έγιναν πριν πολλούς αιώνες, όταν ανακαλύπτει κραυγαλέες διαστρεβλώσεις σε γεγονότα του πολύ πρόσφατου παρελθόντος. Γεγονότα που σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα προβάλλονται ως επέτειοι προς δόξα του εθνικού μας ιδεώδους και του ηρωισμού της φυλής μας. Και όπως καλά γνωρίζουμε «επέτειος» στην Ελλάδα σημαίνει την ιδανική ευκαιρία εμφάνισης και δημοσίων σχέσεων πολιτικών, πολιτευτών και Δημοσίων Αρχόντων.
Θα αναφερθώ ενδεικτικά σε δύο παραδείγματα της πρόσφατης ιστορίας μας εκ των πολλών που καταγράφονται στην Εύβοια. Στην Ιστιαία, ας πούμε, τιμάται η Εθνική Αντίσταση στην επέτειο μιας πολύνεκρης αδελφοκτόνου σύρραξης την πρωταπριλιά του 1944 και της φριχτής εκτέλεσης 18 αθώων νεαρών ομήρων από τον μισότρελο Έλληνα λοχαγό των «Ταγμάτων Ασφαλείας» Μπουρλίδη. Η θρασύτητα μάλιστα φθάνει στο σημείο να παρουσιάζεται η εκτέλεση ως έργο των Γερμανών, που τουλάχιστον στην προκειμένη περίπτωση ήταν εντελώς αμέτοχοι.
Εικόνα 3
Κάτι ανάλογο διαδραματίζεται και στο μνημείο του καπετάν Ανάποδου, στην είσοδο του Δήμου Κηρέως. Εκεί η Εθνική Αντίσταση τιμάται στο πρόσωπο ενός ιδεολόγου κομμουνιστή, του Θύμιου Καψή (Ανάποδου), που δολοφονήθηκε το Νοέμβρη του 1949 από τον σύντροφό του Κ. Ψαθά, προκειμένου ο τελευταίος να απολαύσει της αμνήστευσης που έταζε το τότε ελληνικό κράτος στους εκτελεστές των συντρόφων τους. Ό, τι χειρότερο δηλαδή έχει να επιδείξει η ιστορία μας. Τώρα τι σχέση έχει η Εθνική Αντίσταση με τα προς αποφυγή ιστορικά γεγονότα, ρωτήστε να σας το πουν οι βουλευτές μας και οι πολιτευτές μας, που συρρέουν στη «γιορτή» μοιράζοντας χειραψίες και έχοντας φυσικά πλήρη ιστορική άγνοια για πρόσωπα και γεγονότα. Το χειρότερο μάλιστα είναι όταν ανοίγουν και το στόμα τους στα μικρόφωνα. Ευτυχώς που είναι λίγοι οι γνωρίζοντες την ιστορική αλήθεια και ακόμη λιγότεροι όσοι προσέχουν τους «πανηγυρικούς».
Ας αρχίσουμε όμως από σήμερα την παράθεση γεγονότων από την λίγο παλιότερη ιστορία της Εύβοιας, που δεν έχουν προβληθεί όσο θα έπρεπε, παρότι έχουν αποβεί καθοριστικά για τις κοινωνικές εξελίξεις στην μεγαλόνησο.
Στη Βόρεια Εύβοια και πιο συγκεκριμένα στην Ιστιαία (όποτε το θυμούνται) κάνουν έναν γιορτασμό για την επέτειο έναρξης του ευβοϊκού απελευθερωτικού αγώνα την 8η Μαΐου 1821. Και αν όλα περιορίζονταν στην γιορτή μιας πράγματι αληθινής επετείου όλα θα ήταν σωστά. Όμως ως γνήσιοι Έλληνες με τη διάθεση της υπερβολής που μας διακρίνει καταφέραμε κι εκεί να διαστρεβλώσουμε την ιστορική αλήθεια. Μέχρι και επικά ποιήματα γράφτηκαν εναντίον του «αιμοδιψή» Νταλίπ Αγά (και μάλιστα από μορφωμένους ανθρώπους). Κανείς όμως δεν μπήκε στον κόπο να πληροφορηθεί πως ο Νταλίπ Αγάς στην Ιστιαία έκανε ακριβώς την ίδια δουλειά που έκανε και ο επαναστάτης Αγγελής Γοβιός. Με άλλα λόγια ήταν επιστάτες του Αλή Πασά, του οποίου υπό το διαχειριστικό καθεστώς ήταν η Βόρεια Εύβοια κατά την περίοδο 1800-1821, ευημερούσα ιδιαιτέρως. Ο Αλή Πασάς μάλιστα, όπως θα δούμε σε επόμενα τεύχη, υπήρξε καθοριστικός παράγων για τον ευβοϊκό ξεσηκωμό.
Εικόνα 4
Προς επιβεβαίωση της ιστορικής αλήθειας παραθέτω απόσπασμα της εφημερίδας «ΕΥΒΟΙΑ» (9 Δεκεμβρίου 1876, αρ. φυλ. 50 σελ. 3) στο οποίο 55 χρόνια μετά την Επανάσταση εκθειάζεται ο ευεργετικός ρόλος του Νταλίπ για την Ιστιαία.
«…Η ωραία και εύφορος του Ξηροχωρίου κοιλάς μεταβάλλεται τον χειμώνα εις λίμνην ένεκεν των λιμναζόντων υδάτων, ως και άλλοτε τούτο είπομεν. Ο Νταλίπ, επιστάτης του Αλή Πασά των Ιωαννίνων (ούτινος τσιφλίκι ήτο το Ξηροχώριον) εμερίμνησε και εθεράπευσε το φυσικό του τόπου ελάττωμα δια κατασκευής πέντε τάφρων, μεταμορφώσας την πεδιάδα εκείνην εις γην Εδέμ. Οι κάτοικοι ως κολίγοι έδιδον το 1/3 των καθαρών εισοδημάτων των εις τον αφέντην Αλή, αλλ' αρκετά εκέρδιζον και εκείνοι εκ των εναπομενόντων 2/3. Οπόσον ευτυχείς καιροί και καλαί αναμνήσεις της εποχής εκείνης του Νταλίπ! Εξηκονταετία παρήλθεν έκτοτε από της εποχής εκείνης και δεν επερίσσευσαν εκ των εκατοντάδων χιλιάδων δραχμών, εκ των φόρων της επαρχίας Ξηροχωρίου λαμβανομένων και υπό των στομάχων των χαραμοφάγηδων χωνευομένων δεν επερίσσευσαν λέγομεν πέντε μόνον χιλιάδες δραχμών εκ του προϋπολογισμού των 40 εκατομμυρίων προς επισκευήν των ήδη υπαρχουσών τάφρων του αειμνήστου Οθωμανού Νταλίπ!…».
Και προσοχή αν κάτι σας θυμίζει από το άρθρο του 1876 τη σημερινή πραγματικότητα, προς Θεού! είναι απλά μία ατυχής σύμπτωση…
Περί αυτών όλων όμως θα επανέλθουμε.

 

 

 
ΛΕΖΑΝΤΕΣ

1)Η επαναστατική σφραγίδα της Ιστιαίας (Ξηροχωρίου τότε), η οποία σφράγισε πολλά έγγραφα κατά την διετία (1821-1823) που η Βόρεια Εύβοια τελούσε υπό προσωρινή δυστυχώς ελευθερία.

2)Ο Αλή Πασάς. Μια χαρισματική, ιδιόρρυθμη και αντιφατική προσωπικότητα. Από το 1800 σχεδόν διαχειριζόταν ολόκληρη τη Βόρεια Εύβοια και μάλιστα κατά εξαίρετο τρόπο για τους κατοίκους της.

3)Aγγελής Γοβιός. Ενας από τους πιο αγαπημένους στρατιωτικούς του Αλή Πασά.Αφού θήτευσε ως «αστυνόμος» του Αλή Πασά στην περιοχή της Ιστιαίας (1818-1920) ετέθη κατόπιν επικεφαλής του Ευβοϊκού Αγώνα.

4)Δύο από τα εκατοντάδες έγγραφα που ανασύραμε από τα Γ.Α.Κ. μετά από ατέλειωτες ώρες έρευνας και την ευγενική βοήθεια των προϊσταμένων τους. Τα έγγραφα αυτά φώτισαν αρκετές σκοτεινές πτυχές της νεότερης ευβοϊκής ιστορίας και εμπλουτίζοντας το αρχείο μας.

Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΥ «ΣΗΜΕΡΑ» ΜΕ ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ «ΧΘΕΣ»


  ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
ΜΕΡΟΣ 2ο ΕΙΣΑΓΩΓΗ 2

 

Συνεχίζουμε σήμερα αγαπητοί αναγνώστες την εισαγωγική μας αναφορά στο θέμα μας, που έχει σαν αντικείμενο του την Ευρώπη. Την ευρύτερη πατρίδα μας δηλαδή μια και αποτελούμε, ως κράτος, ένα από τα παλαιότερα μέλη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Την Ευρώπη, που όπως ανέκαθεν καθορίζει τις εξελίξεις του ανθρώπινου πολιτισμού. Την Ευρώπη του «σήμερα» με τα ανεξίτηλα σημάδια του «χθες» της.
Εικόνα 1
Τα ταξίδια με αυτοκίνητο στην σημερινή Ευρώπη είναι μία πολύ απλή υπόθεση για όσους αγαπούν την οδήγηση και τις μεγάλες διαδρομές. Γενικώς τα οδικά δίκτυα των κρατών της (με ελάχιστες εξαιρέσεις) είναι εξαίρετα και βελτιώνονται συνεχώς. Οι ήδη πολλοί αυτοκινητόδρομοι (κυρίως της Κεντρικής Ευρώπης) αυξάνονται συνεχώς, ενώ νέοι δημιουργούνται σε κράτη, που παλαιότερα δεν φημίζονταν για τους καλούς δρόμους τους (Ουγγαρία, Τσεχία, Σλοβακία, Πολωνία, Ρουμανία κ.α.). Φυσικά μαζί με τις βελτιώσεις του οδικού δικτύου αυξάνονται και οι τιμές των διοδίων. Εφέτος μάλιστα παρατήρησα πως και σε κράτη που κάποτε δεν εφαρμοζόταν ο εισπρακτικός θεσμός των διοδίων (όπως για παράδειγμα στην Αυστρία) τώρα πλέον εφαρμόζεται. Σε άλλα πάλι, όπως στη Γαλλία, παρατήρησα μεγάλη αύξηση της τιμής των διοδίων. 
Εικόνα 2
Κάποτε την πρωτοπορία στην ακρίβεια των διοδίων είχε η Ιταλία. Τώρα «επάξια» την θέση της έχει καταλάβει η Γαλλία. Κάνοντας υπολογισμούς διαπίστωσα πως στη Γαλλία ένα αυτοκίνητο καταβάλει κάτι λιγότερο από 1 ευρώ για να διανύσει 10 χλμ. Για μία διαδρομή δηλαδή περίπου 300 χλμ. απαιτούνται 27-30 ευρώ. Η μοναδική χώρα που ακόμη αντιστέκεται, προσφέροντας δωρεάν το υπέροχο (μοναδικό ίσως) οδικό της δίκτυο, είναι η Γερμανία. Σχετικά φθηνά επίσης (με τιμές χαμηλότερες από τις ελληνικές) θεωρούνται τα διόδια των άλλων κεντροευρωπαϊκών χωρών.
Εικόνα 3
Ακριβά επίσης κοστίζουν οι διελεύσεις των τούνελ των Άλπεων, που διευκολύνουν όμως πολύ την κυκλοφορία στην Κεντρική Ευρώπη. Για παράδειγμα η διέλευση ενός από τα μεγαλύτερα τούνελ της Ευρώπης (μήκους 14 χλμ), που αποτελεί και ένα από τα σύνορα Ιταλίας – Γαλλίας κοστίζει 33 ευρώ. Ανάλογες είναι οι τιμές και των άλλων τούνελ σε ορεινούς δρόμους της Αυστρίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ελβετίας, που δεν ανήκει βέβαια στην Ε.Ε. αλλά σε επίπεδο συνοριακών διατυπώσεων κ.α. είναι σαν να ανήκει.
Εικόνα 4
Για έναν Έλληνα, που επιθυμεί να απολαύσει την Ευρώπη, οδηγώντας το αυτοκίνητό του, δύο είναι οι τρόποι πρόσβασής του στην καρδιά της Ευρώπης. Και οι δύο έχουν περίπου το ίδιο οικονομικό κόστος και η επιλογή τους έχει σχέση με τους προορισμούς του περιηγητή.
Ο ένας τρόπος είναι μέσω Σκοπίων και Σερβίας. Πριν μερικά χρόνια, λόγω της έκρυθμης κατάστασης που επικρατούσε μετά τους πολέμους στην πρώην Γιουγκοσλαβία, η διαδρομή αυτή θεωρούταν αρκετά επισφαλής και ιδιαίτερα επίπονη. Τώρα όμως τα πράγματα είναι απλά. Η ασφάλεια οδηγών και οχημάτων είναι σχεδόν εφάμιλλη με την υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ το οδικό δίκτυο, με εξαίρεση 100-150 χλμ. στο κρατίδιο των Σκοπίων, είναι από πολύ καλό έως άριστο. Έκανα την εν λόγω διαδρομή τον περασμένο χειμώνα και μάλιστα με χιόνι χωρίς κανένα πρόβλημα.
Εικόνα 4
Ο άλλος τρόπος είναι με τα πολλά και σύγχρονα φέρυ που συνδέουν την Πάτρα, την Ηγουμενίτσα και την Κέρκυρα με την Αγκώνα και τη Βενετία. Σήμερα (ιδιαίτερα την θερινή περίοδο) εκτελούνται περισσότερα από δύο δρομολόγια καθημερινά. Η διάρκεια του ταξιδιού (ανάλογα με το πλοίο και την διαδρομή) κυμαίνεται μεταξύ 20 και 30 ωρών και το κόστος (για 2 άτομα με ένα αυτοκίνητο) μεταξύ 550 και 1000 ευρώ μετ' επιστροφής.
Ανέφερα ότι και στις δύο περιπτώσεις το κόστος είναι περίπου το ίδιο γιατί στην πρώτη περίπτωση (μέσω Βελιγραδίου) απαιτείται οπωσδήποτε μία διανυκτέρευση και φυσικά υπάρχουν και επιπλέον 1000 περίπου χλμ. διαδρομής. Ας μείνουμε όμως εδώ για σήμερα και ας ανανεώσουμε το ραντεβού μας για αύριο.
Αλέξανδρος Καλέμης

 

 
ΛΕΖΑΝΤΕΣ

1) Απολαυστική μπορεί να θεωρηθεί η οδήγηση στα περισσότερα οδικά δίκτυα της Κεντρικής Ευρώπης, τόσο στα επαρχιακά, όσο και στους διεθνείς αυτοκινητόδρομους. Στους τελευταίους το μόνο δυσάρεστο στοιχείο είναι τα συνήθως υψηλά διόδια που έχουν καθιερωθεί στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.

2) Η επιβλητική οροσειρά των Άλπεων μόνο κάποτε αποτελούσε εμπόδιο στις μετακινήσεις. Τώρα μόνο τις απολαυστικές ομορφιές των τοπίων της προσφέρει γενναιόδωρα στους τυχερούς περιηγητές. Κι αυτό γιατί τα τούνελ, οι γέφυρες και άλλα μεγάλα έργα στο ορεινό οδικό δίκτυο της Κεντρικής Ευρώπης, έχουν καταστήσει εύκολη και γρήγορη την προσπέλασή τους.

3) Εντυπωσιακή άποψη της Βουδαπέστης από το κάστρο της.

4) Το άγαλμα του Αγίου Στεφάνου στο κάστρο της Βουδαπέστης.

5) Εκτόνωση πολικής αρκούδας στο καταπληκτικό ζωολογικό πάρκο του Μονάχου.


 
Για επικοινωνία με τον Αλέξανδρο Καλέμη και τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΙΝΗΤΡΟ τηλ. 22260-72262 6932-530330
email: ekinitro@otenet.gr
a-kalemi@otenet.gr