Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2016

8. ΕΥΒΟΙΑ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ - ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ


 Αλέξανδρου Καλέμη


Συνεχίζουμε και σήμερα την αναφορά μας στην αρχαία ελληνική μυθολογία που σχετίζεται με την Εύβοια.
Όταν η αφρόκρεμα των ηρώων της Ελληνικής Μυθολογίας αποφάσιζε να συνδράμει τον Ιάσονα στο παράτολμο σχέδιο του να αρπάξει το χρυσόμαλλο δέρας από την Κολχίδα, επανδρώνοντας την Αργώ, ο Κηρίνθιος ήρωας Κάνθος γινόταν ένας απ΄ αυτούς.
Όπως μας λέγει λοιπόν το αρχαίο κείμενο, που περιγράφει τις προετοιμασίες για την Αργοναυτική εκστρατεία, «...από την Εύβοια ήλθε από δικιά του επιθυμία ο ήρωας Κάνθος σταλμένος από τον Κάνηθο τον γιο του Άβαντος. Ο Κάνθος όμως δεν ήταν γραφτό να ξαναγυρίσει στη Κήρινθο αφού η μοίρα του είχε γράψει να περιπλανηθεί στα πέρατα της Λιβύης με το μάντη Μόψο και τελικά να χάσει εκεί τη ζωή του…». Ο Κάνθος ήταν ένας από τους πέντε αναζητητές του Ηρακλή στα παράλια της Λιβύης. Το τέλος του δεν υπήρξε ανάλογο των άθλων του, αφού σκοτώθηκε από την πέτρα κάποιου βοσκού που υπερασπιζόταν τα κοπάδια του.

Η Κήρινθος, ο εικονιζόμενος αρχαιολογικός χώρος της οποίας βρίσκεται στην παραλία του Μαντουδίου, είναι μία από τις προϊστορικές πόλεις της Εύβοιας, που μνημονεύεται τόσο από τον Όμηρο (ως σπουδαία παραλιακή πόλη), όσο και από πολλούς ακόμη αρχαίους ποιητές και συγγραφείς. Η Κήρινθος μάλιστα, κατά τον Απολλώνιο τον Ρόδιο συμμετείχε στην Αργοναυτική Εκστρατεία και στη μεγάλη αυτή ναυτική περιπέτεια της μυθολογίας.
 Στην Αργοναυτική εκστρατεία πήρε μέρος ο Καρύστιος αστρονόμος και θαλασσοπόρος Ναύπλιος, θητεύοντας για κάποιο διάστημα σαν κυβερνήτης στην περίφημη «Αργώ».
 Ένας άλλος μύθος εξηγεί την προέλευση του ονόματος της Κύμης. Σύμφωνα με αυτόν, η Αμαζόνα Λάμια, που κατοικούσε μέσα σε  δάσος δρυών στη θέση Παλιοχώρι προς το μέρος του Γαβαλά, γέννησε (μετά την ένωσή της με τον Ποσειδώνα) την Αμαζόνα Κύμη. Η περιοχή και η πόλη πήραν ως εκ τούτου το όνομα της κόρης του Ποσειδώνα και της Λάμιας. Αν τα πράγματα έχουν έτσι τότε συνεπάγεται πως η Ευβοϊκή Κύμη είναι η Μητρόπολη της Αιολικής και της Ιταλικής Κύμης, στις οποίες έδωσε το όνομά της. Μια ένδειξη επιβεβαίωσης αυτής της εκδοχής είναι ένα θαυμάσιο σύμπλεγμα Αμαζόνων, το οποίο προέρχεται από το αέτωμα του ναού του Απόλλωνα της Ερέτριας και εκτίθεται σήμερα στο μουσείο της Χαλκίδας.
 Η μυθολογία αναφέρεται σε πολλές περιπτώσεις στη Σκύρο. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκδοχές για τη ζωή του Αχιλλέα έχει άμεση σχέση με τη Σκύρο, όταν βασιλιάς της ήταν ο Λυκομήδης. Το παλάτι, λοιπόν, του Λυκομήδη διάλεξε η Θέτιδα σαν ιδανική και ασφαλή κρυψώνα του γιου της Αχιλλέα, όταν πήρε τα μηνύματα για το επερχόμενο τέλος στην Τροία, του άτρωτου (πλην φτέρνας) ήρωα της Ελληνικής μυθολογίας.
Τον έντυσε λοιπόν με γυναικεία ρούχα και τον έβαλε στα βασιλικά διαμερίσματα του Λυκομήδη. Εκεί βέβαια ο Αχιλλέας, που βρέθηκε μεταξύ των πιο όμορφων γυναικών της Σκύρου, ήταν επόμενο να ερωτευθεί κάποια. Αυτή δεν ήταν άλλη από τη Δηιδάμεια την κόρη του βασιλιά Λυκομήδη. Καρπός αυτού του έρωτα ήταν ο Νεοπτόλεμος του οποίου η απόγονος Ολυμπιάδα ήταν η γνωστή σε όλους μας μητέρα του Μ. Αλεξάνδρου.

Εκτός από την Αυλίδα, από όπου ξεκίνησε ο στόλος των Ελλήνων κατά της Τροίας, η Εύβοια και η Σκύρος είχαν γενικότερα σημαντική εμπλοκή και στο παρασκήνιο του Τρωικού Πολέμου. Η συμμετοχή μάλιστα του Αχιλλέα που κρυβόταν στην Σκύρο από την μητέρα του, επετεύχθη την τελευταία στιγμή με μία μηχανορραφία του Οδυσσέα, που επισκέφθηκε για το σκοπό αυτό το νησί της Σκύρου. 
 Επειδή όμως «το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον», όταν αποφασίστηκε ο Τρωικός πόλεμος και ο Κάλχας προφήτεψε, πως χωρίς τον Αχιλλέα η Τροία δεν έπεφτε, ο παμπόνηρος βασιλιάς της Ιθάκης Οδυσσέας ανέλαβε να ανακαλύψει που βρισκόταν ο Αχιλλέας. Έχοντας τις σχετικές πληροφορίες ο «πολυμήχανος» Οδυσσέας, παίρνοντας παραμάσχαλα ένα κάνιστρο με κοσμήματα και όπλα πήγε στη Σκύρο και στο παλάτι του Λυκομήδη και άρχισε να δωρίζει το περιεχόμενο του κανίστρου. Οι γυναίκες εστίαζαν την προσοχή τους στα κοσμήματα, ενώ ο Αχιλλέας βλέποντας τα δώρα, ενστικτωδώς έπιασε στα χέρια του ένα σπαθί, με αποτέλεσμα να αποκαλυφθεί η ταυτότητά του και να πειστεί τελικά από τον Οδυσσέα να λάβει μέρος στον πόλεμο για τα μάτια της ωραίας Ελένης, με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα. Για την Τροία ξεκίνησε, όπως λέει η συγκεκριμένη εκδοχή του μύθου, από το Αχίλλι το μικρό όρμο της Σκύρου, που φέρει το όνομα του ήρωα. Μετά το θάνατο του Αχιλλέα, ο Οδυσσέας προσπάθησε να πείσει και το γιο του Νεοπτόλεμο να πολεμήσει στην Τροία. Αυτή τη φορά όμως ο Λυκομήδης απέτρεψε τη νέα αναχώρηση (αυτή του εγγονού του) φοβούμενος την επανάληψη των δεινών, που επεφύλαξε η μοίρα στον άνδρα της κόρης του, Αχιλλέα.

Η όμορφη Κύμη με τις πολλές και αντιφατικές θεωρίες για την προέλευση και την αρχαία ιστορία της. Κάποιοι ερευνητές συνδέουν την ονομασία της με την μυθική  Αμαζόνα Κύμη, κόρη του Ποσειδώνα.

© Πνευματικά Δικαιώματα

Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία των Ευβοϊκών Εκδόσεων Κίνητρο. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση των Ευβοϊκών Εκδόσεων Κίνητρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου