Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2016

31. ΜΗΛΟ ΤΗΣ ΕΡΙΔΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ, Η ΕΥΒΟΙΑ

 Αλέξανδρου Καλέμη


Η αδιαμφισβήτητη πολιτική ικανότητα του Περικλή απέτρεψε την κατάρρευση των Δημοκρατικών και της ΑθηναϊκήςΣυμμαχίας το 446 π.Χ., που μεθοδικά είχε σχεδιαστεί από τους Σπαρτιάτες και τους ολιγαρχικούς φίλους τους. Σχετικά εύκολα αποκαταστάθηκε η Δημοκρατία στις ευβοϊκές πόλεις και στη συνέχεια επιχειρήθηκε γενική εκκαθάριση των ολιγαρχικών με εξορίες, ομηρίες, φυλακίσεις και αφαιρέσεις πολιτικών δικαιωμάτων. Την πιο αυστηρή τιμωρία, όπως είδαμε στο προηγούμενο άρθρο, υπέστησαν οι κάτοικοι της Ιστιαίας με τον ομαδικό τους εξορισμό και την εγκατάστασή τους στη Θεσσαλία

Το συμπέρασμα που προσωπικά αποκόμισα από τις περιγραφές των αρχαίων χρονικογράφων είναι πως από την ευρύτερη περιοχή της Ιστιαίας (Βόρεια Εύβοια) εξορίστηκαν οι ολιγαρχικοί και οι φιλικά προσκείμενοι σ’ αυτούς. Οι 2.000 και πλέον Αθηναίοι κληρούχοι, που εγκαταστάθηκαν στην Ωρεό και στους οικισμούς της Ιστιαίας, αντικατέστησαν τους εξορισμένους, συνυπάρχοντας πλέον με τους δημοκρατικούς κατοίκους της Βόρειας Εύβοιας.

Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2016

30. Η ΕΥΒΟΙΑ ΑΠΟΣΤΑΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ. ΒΑΡΙΑ ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΙΑΙΑΣ

Αλέξανδρου Καλέμη

 Είδαμε πως από το 472 π.Χ. μέχρι και το καλοκαίρι του 446 π.Χ. επικρατούσε μία σχετική ηρεμία στις 236 πόλεις μέλη της Αθηναϊκής Συμμαχίας. Κατά την περίοδο αυτή και λίγο πριν τα γεγονότα που ακολούθησαν την αποστασία της Ιστιαίας από την Αθηναϊκή Συμμαχία, έχουμε αρκετές πληροφορίες τόσο για τις κοινωνικές συνθήκες, που επικρατούσαν εκείνη την περίοδο στην Εύβοια, όσο και για το υπάρχον μέχρι και σήμερα δίλλημα για τον αν Ωρεός και Ιστιαία ήταν μία πόλη με διαφορετικό όνομα ή δύο ξεχωριστές πόλεις.

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

29. ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΑΘΗΝΑΣ-ΚΑΡΥΣΤΟΥ

 Αλέξανδρου Καλέμη


Μετά τους Περσικούς Πολέμους, σταδιακά οι Αθηναίοι επιβάλουν την ηγεμονία τους στην ευρύτερη ελληνική επικράτεια εκείνης της εποχής. Όπως είδαμε, από το 472 π.Χ. και μετά, χρησιμοποιώντας άλλοτε βία και άλλοτε διπλωματία, οι Αθηναίοι προσπάθησαν να επιβληθούν, μέσω της Αθηναϊκής Συμμαχίας, των περισσότερων ελληνικών πόλεων και να καθιερώσουν τη Δημοκρατία ως το μόνο ορθό και προηγμένο πολιτικό σύστημα διοίκησης.

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016

28. ΥΠΟΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΩΣ «ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ» ΚΑΡΥΣΤΙΝΟΙ ΚΑΙ ΣΚΥΡΙΑΝΟΙ

 Αλέξανδρου Καλέμη

  
Ήταν και παραμένει ανεπανάληπτο στην παγκόσμια ιστορία το κατόρθωμα των ελληνικών πόλεων (της πλειοψηφίας τους τουλάχιστον) να αποκρούσουν την εισβολή των πολυεθνικών δυνάμεων του Ξέρξη στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Η μεγάλη αυτή επιτυχία, που ήταν αποτέλεσμα μιας σπάνιας στιγμής ομόνοιας μεταξύ των ανέκαθεν σπαρασσομένων ελληνικών πόλεων, επέβαλε (πρόσκαιρα δυστυχώς) την ανάγκη δημιουργίας μιας Πανελλήνιας Συμμαχίας. Μιας συμμαχίας όμως που κράτησε μόνο ένα χρόνο μετά τους ελληνικούς θριάμβους στη Σαλαμίνα και τις Πλαταιές

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016

27. ΧΑΛΚΙΔΑ-ΕΡΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΥΡΑ ΣΤΟ ΠΑΝΘΕΟ ΤΩΝ ΗΡΩΩΝ. ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ

Αλέξανδρου Καλέμη

Παρά τις σημαντικές απώλειες, που ο περσικός στόλος είχε υποστεί στο Αρτεμίσιο, όπως μας λέγει ο Ηρόδοτος, έπλεε ανασυγκροτημένος προς το Φάληρο, αφού είχε αρκούντως συμπληρωθεί από τους «μυδήσαντες» Έλληνες, μεταξύ των οποίων ήταν και οι Καρύστιοι. Με μία συντονισμένη προσπάθεια αναπτέρωσης του ηθικού τους οι Πέρσες και οι σύμμαχοί τους κατευθύνθηκαν με τα καράβια τους μέσω του Ευβοϊκού προς τη Σαλαμίνα, όπου βρισκόταν ο ελληνικός στόλος έτοιμος για την τελική αναμέτρηση.

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2016

26. Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΟΥ ΑΡΤΕΜΙΣΙΟΥ - ΑΠΟΒΙΒΑΣΗ ΠΕΡΣΩΝ ΣΕ ΙΣΤΙΑΙΑ

Αλέξανδρου Καλέμη

Ανεξάρτητα με την (δια χειρός Ηροδότου) προσπάθεια σπίλωσης του Θεμιστοκλή, η ηγεσία του ελληνικού στόλου αποφάσισε τελικά μέσα σε κλίμα διαφωνιών να αναμετρηθεί με τον περσικό στόλο στη θαλάσσια περιοχή του Αρτεμισίου. Η κατηγορία δωροδοκίας του Θεμιστοκλή από τους κατοίκους της Ιστιαίας ποτέ δεν αποδείχθηκε για να καταρριφθεί τεκμηριωμένα 4 αιώνες αργότερα από τον Πλούταρχο, ο οποίος με αυτό τον τρόπο αμφισβήτησε εμμέσως την ακρίβεια των ιστορικών πληροφοριών που μας έχει δώσει ο Ηρόδοτος.

Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016

25. Ο ΣΚΥΛΛΙΑΣ, Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ ΚΑΙ Η ΔΩΡΟΔΟΚΙΑ ΤΟΥ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ


Αλέξανδρου Καλέμη

Με συμμάχους του όλες τις δυνατές για την εποχή συγκυρίες, ο Ξέρξης, το 480 π.Χ. ξεκινά μία, πρωτοφανή σε μέγεθος και δύναμη, εκστρατεία εναντίον της Ελλάδας, φιλοδοξώντας να πραγματοποιήσει τα όνειρα του πατέρα του. Οι σχεδιασμένες από την Ελληνική Συμμαχία, πρώτες πολεμικές αναμετρήσεις στις Θερμοπύλες και στο Αρτεμίσιο, φάνταζαν εκ πρώτης όψεως μία αστεία σχεδόν υπόθεση για τις άτρωτες, μέχρι τότε, χερσαίες και ναυτικές δυνάμεις του Ξέρξη. Δυνάμεις που χαρακτηρίζονταν ως πολυεθνικές, αφού ήταν ενισχυμένες από όλα τα κράτη μέλη της περσικής αυτοκρατορίας, συμπεριλαμβανομένων και αρκετών ελληνικών πόλεων. Έχω προαναφέρει μάλιστα και το παράδειγμα της Καρύστου, που τάχθηκε ανεπιφύλακτα στο πλευρό των Περσών, προσφέροντάς τους πολεμικά πλοία και πολεμιστές, επειδή θεώρησε πως η μέχρι τότε καταπίεση, που υφίστατο από τους Αθηναίους, θα ήταν πολύ μικρότερη από αυτή των Περσών. Το γεγονός αυτό φυσικά, παράλληλα με τις υπόλοιπες φιλόδοξες βλέψεις των Καρύστιων, εξόργισαν ιδιαίτερα τους Αθηναίους.

Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2016

24. Η ΚΑΡΥΣΤΟΣ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΣΤΗΝ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ 480 π.χ.

Αλέξανδρου Καλέμη

 Ταπεινωμένος από τις αποτυχημένες εκστρατείες του εναντίον της Ελλάδας, ο Δαρείος ο Α΄, πεθαίνει το Φθινόπωρο του 486 π.Χ., αφήνοντας παρακαταθήκη στον γιο του και διάδοχό του, Ξέρξη, όλα τα επεκτατικά του όνειρά.
Εκτός όμως από την συναισθηματική συνιστώσα, οι διαμορφωθείσες συνθήκες κατά την δεκαετία που προηγήθηκε του 480 π.Χ. συνηγορούσαν για μία τελική προσπάθεια των Περσών να επιβάλουν την αυτοκρατορία τους, αλλά και το δικό τους πολιτικό και πολιτιστικό κατεστημένο στους τελευταίους ισχυρούς αντιπάλους τους. Τους Έλληνες. Ή τουλάχιστον εκείνους τους Έλληνες που σταθερά συνιστούσαν το αντίπαλο δέος των Περσών
Πρωτοφανής για τα μέχρι τότε ιστορικά χρονικά ήταν η εκστρατεία του Ξέρξη εναντίον των Ελληνικών πόλεων που δεν είχαν παραδώσει «γη και ύδωρ». Η διαμορφωμένη επίσης πολιτική κατάσταση της εποχής δεν άφηνε πολλά περιθώρια αρνητικών προβλέψεων για την πραγμάτωση των σχεδίων του Ξέρξη

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2016

23. Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΕΡΕΤΡΙΑΣ (490 π.Χ.)


Αλέξανδρου Καλέμη

Μετά την καταστολή της Ιωνικής Επανάστασης, ο δρόμος για την διαβλεπόμενη υπό των Περσών επέκταση της αυτοκρατορίας τους, είχε ανοίξει διάπλατα. Ο μόνος σημαντικός αντίπαλος των σχεδίων τους, η Ελλάδα, βρισκόταν σε περίοδο εντονότατων πολιτικών αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων, καθιστάμενος ως εκ τούτων ιδιαίτερα ευάλωτος.

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2016

22. Η ΕΡΕΤΡΙΑ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΜΕΝΗ ΜΙΛΗΤΟ


Αλέξανδρου Καλέμη

  Όπως είδαμε στα προηγούμενα άρθρα η Εύβοια πρωτοστάτησε στην πολιτισμική έκρηξη που χαρακτηρίζει την περίοδο από τον 9ο μέχρι και τον 7ο αι. π.Χ., στην Ελλάδα και στις αποικίες της. Μια έκρηξη καθοριστική για την εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού. 

Όπως επίσης είδαμε, η ραγδαία αυτή πολιτιστική εξέλιξη, δημιούργησε παράλληλα και τις πρώτες μορφές πολιτικών συστημάτων διοίκησης και οργάνωσης των κοινωνιών. Η διαδικασία πολιτικών αλλαγών και η προσπάθεια επικράτησης αυτών των αλλαγών, παράλληλα με οικονομικά συμφέροντα, έγιναν αιτία έντονων αναστατώσεων και εμφύλιων συγκρούσεων μεταξύ των ελληνικών πόλεων-κρατών, κυρίως κατά τον 6ο  αι. π.Χ. 

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2016

21. ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ. Η ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΕΥΒΟΪΚΗΣ ΠΑΡΑΚΜΗΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ 7o π.Χ. αι.

Αλέξανδρου Καλέμη
  
Ήταν επόμενο κατά τη διάρκεια του Ληλαντικού πολέμου, αλλά και μετά το τέλος του, να δημιουργηθεί μία έντονη κοινωνικοπολιτική αναστάτωση στην Εύβοια, που είχε ως φυσικό αποτέλεσμα ένα φρενάρισμα των μέχρι τότε ραγδαίων ρυθμών ανάπτυξης.

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

20. ΛΗΛΑΝΤΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ


Αλέξανδρου Καλέμη

Περνώντας σταδιακά στην Ιστορική Περίοδο και στην Κλασσική Εποχή, θα πρέπει να επισημάνουμε πως η Εύβοια δεν υπήρξε μόνο πρωτοπόρος στην πολιτισμική φωτοδότηση της Ευρώπης, αλλά και στις ραγδαίες κοινωνικοπολιτικές αλλαγές, που συνόδευσαν την πολιτιστική  ανάπτυξη του 8ου και 7ου αι. π.Χ.  Οι κοινωνίες ανακάλυπταν σιγά-σιγά τα πολιτικά συστήματα και τους ιδανικότερους τρόπους για να διοικηθούν και να οργανωθούν. Οι αριστοκράτες διαδέχονται τους βασιλείς για να δώσουν τη σκυτάλη αργότερα στους τυράννους και εν συνεχεία σε πιο οργανωμένα πολιτικά συστήματα.

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016

19. ΔΡΑΚΟΣΠΙΤΑ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΓΡΙΦΟΣ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ

Αλέξανδρου Καλέμη

Στο άρθρο αυτό θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις στον γρίφο που λέγεται «Δρακόσπιτα της Εύβοιας». Μετά από την μακρά περίοδο παρακμής, που γνώρισε η Εύβοια κατά την εποχή της Ρωμαιοκρατίας και του Βυζαντίου, θεωρούνται φυσικά τα συμπεράσματα και οι εξηγήσεις των αγαθών κατοίκων και εποίκων της Νότιας Εύβοιας για τα Δρακόσπιτα και την ιστορία τους. Όταν λοιπόν είδαν τα περίεργα αυτά κτίσματα, φτιαγμένα σε περιοχές δυσπρόσιτες, κατά θαυμαστό τρόπο και με υπερμεγέθη δομικά υλικά, ήταν φυσικό να τα συνδέσουν με τους μεταφυσικούς θρύλους των δράκων. Σύμφωνα με τα δεδομένα και τις γνώσεις εκείνης της δύσκολης σκοταδιστικής περιόδου, μόνον αυτά τα υπερφυσικά όντα με τις υπεράνθρωπες δυνάμεις θα μπορούσαν να οικοδομήσουν κατά τέτοιον τρόπο και σ’ αυτές τις θέσεις τα δρακόσπιτα. 

Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2016

18. ΔΡΑΚΟΣΠΙΤΑ: ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΤΩΝ ΔΡΑΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΘΡΥΛΟΙ ΤΟΥΣ

Αλέξανδρου Καλέμη
  Δράκος. Μια λέξη που συνειρμικά μας φέρνει στο νου παραμύθια της ελληνικής παράδοσης και βυζαντινούς θρύλους.  

Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2016

17. ΕΥΒΟΪΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ: ΦΑΡΟΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ


Αλέξανδρου Καλέμη 
Είναι γεγονός πως μεταξύ των πολλών ευβοϊκών αποικιών την μεγαλύτερη πολιτιστική ανάπτυξη και ακμή, καθώς και ιστορική συνέχεια, γνώρισαν οι πόλεις του ιταλικού νότου και της Σικελίας. Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι και τη σημερινή εποχή οι κάτοικοι των περιοχών αυτών καυχώνται για την ευβοϊκή καταγωγή τους και δεν παύουν να το τονίζουν με έμφαση στα μουσεία και τα μνημεία τους. Ιδιαίτερο στοιχείο αυτής της τρισχιλιετούς συνέχειας, αποτελούν τα πολιτιστικά (ακόμη και γλωσσικά) απομεινάρια του παρελθόντος των περιοχών αυτών. Η Καλαβρία και η Απουλία (κυρίως η δεύτερη) και η τοπική ελληνοϊταλική διάλεκτος (Grico) καθώς και η συναισθηματική σχέση των κατοίκων με τον Ελληνικό Πολιτισμό, εντυπωσιάζουν τους σύγχρονους ερευνητές.

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2016

16. ΕΥΒΟΪΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ: ΧΑΛΚΙΔΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ

Αλέξανδρου Καλέμη

 Πολλές ήταν, όπως προαναφέραμε, οι αποικίες των Ευβοέων στην Ιταλία και τη Σικελία. Η παλιότερη ευβοϊκή εγκατάσταση στην Ιταλία, γνωστή στους Έλληνες από τα Μυκηναϊκά ήδη χρόνια, είναι αυτή που έγινε με τη μορφή εγκατάστασης εμπορικού σταθμού από Χαλκιδείς και Ερετριείς στο νησί Πιθηκούσες, κοντά στην Ετρουρία και απέναντι στην Καμπανία της Β. Ιταλίας.

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2016

15. ΕΥΒΟΪΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ: ΑΛ ΜΙΝΑ (ΣΥΡΙΑ)



Αλέξανδρου Καλέμη


Κοινή είναι η άποψη, όλων ανεξαίρετα των επιστημονικών κύκλων του κόσμου, για τον ρόλο που έπαιξε η Εύβοια, μέσω των αποικιών της, στη ραγδαία πολιτισμική εξέλιξη της Ευρώπης τα 3.000 τελευταία χρόνια. Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει εύκολα σήμερα οποιοσδήποτε το θελήσει, αρκεί να επισκεφθεί αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία πόλεων που διαδέχθηκαν τις αρχαίες ευβοϊκές αποικίες (κυρίως στη Ν. Ιταλία και τη Σικελία) ή ερευνητικές ομάδες ξένων πανεπιστημίων. Όπως για παράδειγμα της βρετανικής επιστημονικής ομάδας, που σε συνεργασία με το BBC δημιούργησαν πριν ένα χρόνο το εντυπωσιακό ντοκιμαντέρ για τις ευβοϊκές αποικίες και τη σχέση τους με την πολιτισμική εξέλιξη της Ευρώπης. Αναφέρθηκα σ’ αυτό στο προηγούμενο άρθρο μου 14.

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

14. ΕΥΒΟΪΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ: ΚΟΙΤΙΔΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ



Αλέξανδρου Καλέμη



Το τί ακριβώς προσέφερε η Εύβοια στη διάδοση του πολιτισμού στην Ευρώπη και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου είναι παγκοσμίως γνωστό στους επιστημονικούς κύκλους και όχι μόνο. Αναμφίβολα η Εύβοια χαρακτηρίζεται ως η κοιτίδα του ευρωπαϊκού πολιτισμού και ως μία από τις σημαντικότερες κοιτίδες του παγκόσμιου πολιτισμού. Αυτή είναι μια αλήθεια αποδεκτή από το σύνολο των ιστορικών και των αρχαιολόγων όλου του κόσμου. Μια αλήθεια όμως που δεν έχει γίνει δυστυχώς ακόμη κτήμα των συμπατριωτών μας.

Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016

13. ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ - ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ


 Αλέξανδρου Καλέμη


  
Στις βόρειες ευβοϊκές ακτές, που βρέχονταν από τον Ευβοϊκό, βρισκόταν η πόλη των αρχαίων Οροβιών στη θέση περίπου, που βρίσκονται και οι σημερινές Ροβιές. 

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016

12. ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ - ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ


Αλέξανδρου Καλέμη

Πριν περάσουμε στα τεκμαιρόμενα γεγονότα στην Εύβοια κατά την Ιστορική Περίοδο, καλό θα ήταν να κάνουμε μία συνοπτική αναφορά στις ευβοϊκές πόλεις, που ανέπτυξαν πολιτισμό κατά την Προϊστορική Περίοδο και μας άφησαν στοιχεία αυτού του πολιτισμού.

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2016

11. ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΥΛΑ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ

Αλέξανδρου Καλέμη



«...Οι δ΄ Εύβοιαν έχον μένεα πνείοντες Άβαντες, Χαλκίδα τ΄ Ερέτριάν τε πολυστάφυλλον θ΄ Ιστίαιαν, Κήρινθον τ΄έφαλον Δίου τ΄ αιπύ πτολίεθρον, οι τε Κάρυστον έχον ηδ΄ οι Στύρα ναιετάασκον, των αυθ ηγεμόνευ΄Ελεφήνωρ, όζος Άρηος, Χαλκωδοντιάδης, μεγαθύμνων άρχος Αβάντων...».

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016

10. Η ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ


 Αλέξανδρου Καλέμη




Στη μικρή παραλιακή  και εύφορη πεδιάδα που σχηματίζεται, πέντε χιλιόμετρα, βορειοδυτικά της Χαλκίδας, κατά την περίοδο της πρώιμης χαλκοκρατίας, άκμασε ένα μοναδικό σε έκταση οικιστικό κέντρο, για τα δεδομένα του ελληνικού χώρου, τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο. Πρόκειται για τον πρωτοελλαδικό οικισμό της Μάνικας, που την εποχή της άνθισής του, ανάμεσα στο 2900 και στο 2300 π.Χ., καταλάμβανε μία έκταση μεγαλύτερη των οκτακοσίων στρεμμάτων, γεγονός που  προσδίδει, στο οικιστικό σύνολο, χαρακτήρα πόλης.

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016

9. ΟΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


Αλέξανδρου Καλέμη

Το όνομα Εύβοια, που σήμερα είναι και το επίσημο του νησιού, δίδεται ουσιαστικά από τον Όμηρο και φανερώνει το γόνιμο καλλιεργήσιμο έδαφος και την ανεπτυγμένη βοοτροφία για την οποία το νησί ήταν ονομαστό. «Ευ» και «βους», που σημαίνει καλά βόδια. Στα ιστορικά τεκμήρια όμως συναντάμε την Εύβοια και με αρκετά άλλα ονόματα όπως:

Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2016

8. ΕΥΒΟΙΑ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ - ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ


 Αλέξανδρου Καλέμη


Συνεχίζουμε και σήμερα την αναφορά μας στην αρχαία ελληνική μυθολογία που σχετίζεται με την Εύβοια.
Όταν η αφρόκρεμα των ηρώων της Ελληνικής Μυθολογίας αποφάσιζε να συνδράμει τον Ιάσονα στο παράτολμο σχέδιο του να αρπάξει το χρυσόμαλλο δέρας από την Κολχίδα, επανδρώνοντας την Αργώ, ο Κηρίνθιος ήρωας Κάνθος γινόταν ένας απ΄ αυτούς.