Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΥ «ΣΗΜΕΡΑ» ΜΕ ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ «ΧΘΕΣ»


  ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
ΜΕΡΟΣ 2ο ΕΙΣΑΓΩΓΗ 2

 

Συνεχίζουμε σήμερα αγαπητοί αναγνώστες την εισαγωγική μας αναφορά στο θέμα μας, που έχει σαν αντικείμενο του την Ευρώπη. Την ευρύτερη πατρίδα μας δηλαδή μια και αποτελούμε, ως κράτος, ένα από τα παλαιότερα μέλη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Την Ευρώπη, που όπως ανέκαθεν καθορίζει τις εξελίξεις του ανθρώπινου πολιτισμού. Την Ευρώπη του «σήμερα» με τα ανεξίτηλα σημάδια του «χθες» της.
Εικόνα 1
Τα ταξίδια με αυτοκίνητο στην σημερινή Ευρώπη είναι μία πολύ απλή υπόθεση για όσους αγαπούν την οδήγηση και τις μεγάλες διαδρομές. Γενικώς τα οδικά δίκτυα των κρατών της (με ελάχιστες εξαιρέσεις) είναι εξαίρετα και βελτιώνονται συνεχώς. Οι ήδη πολλοί αυτοκινητόδρομοι (κυρίως της Κεντρικής Ευρώπης) αυξάνονται συνεχώς, ενώ νέοι δημιουργούνται σε κράτη, που παλαιότερα δεν φημίζονταν για τους καλούς δρόμους τους (Ουγγαρία, Τσεχία, Σλοβακία, Πολωνία, Ρουμανία κ.α.). Φυσικά μαζί με τις βελτιώσεις του οδικού δικτύου αυξάνονται και οι τιμές των διοδίων. Εφέτος μάλιστα παρατήρησα πως και σε κράτη που κάποτε δεν εφαρμοζόταν ο εισπρακτικός θεσμός των διοδίων (όπως για παράδειγμα στην Αυστρία) τώρα πλέον εφαρμόζεται. Σε άλλα πάλι, όπως στη Γαλλία, παρατήρησα μεγάλη αύξηση της τιμής των διοδίων. 
Εικόνα 2
Κάποτε την πρωτοπορία στην ακρίβεια των διοδίων είχε η Ιταλία. Τώρα «επάξια» την θέση της έχει καταλάβει η Γαλλία. Κάνοντας υπολογισμούς διαπίστωσα πως στη Γαλλία ένα αυτοκίνητο καταβάλει κάτι λιγότερο από 1 ευρώ για να διανύσει 10 χλμ. Για μία διαδρομή δηλαδή περίπου 300 χλμ. απαιτούνται 27-30 ευρώ. Η μοναδική χώρα που ακόμη αντιστέκεται, προσφέροντας δωρεάν το υπέροχο (μοναδικό ίσως) οδικό της δίκτυο, είναι η Γερμανία. Σχετικά φθηνά επίσης (με τιμές χαμηλότερες από τις ελληνικές) θεωρούνται τα διόδια των άλλων κεντροευρωπαϊκών χωρών.
Εικόνα 3
Ακριβά επίσης κοστίζουν οι διελεύσεις των τούνελ των Άλπεων, που διευκολύνουν όμως πολύ την κυκλοφορία στην Κεντρική Ευρώπη. Για παράδειγμα η διέλευση ενός από τα μεγαλύτερα τούνελ της Ευρώπης (μήκους 14 χλμ), που αποτελεί και ένα από τα σύνορα Ιταλίας – Γαλλίας κοστίζει 33 ευρώ. Ανάλογες είναι οι τιμές και των άλλων τούνελ σε ορεινούς δρόμους της Αυστρίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ελβετίας, που δεν ανήκει βέβαια στην Ε.Ε. αλλά σε επίπεδο συνοριακών διατυπώσεων κ.α. είναι σαν να ανήκει.
Εικόνα 4
Για έναν Έλληνα, που επιθυμεί να απολαύσει την Ευρώπη, οδηγώντας το αυτοκίνητό του, δύο είναι οι τρόποι πρόσβασής του στην καρδιά της Ευρώπης. Και οι δύο έχουν περίπου το ίδιο οικονομικό κόστος και η επιλογή τους έχει σχέση με τους προορισμούς του περιηγητή.
Ο ένας τρόπος είναι μέσω Σκοπίων και Σερβίας. Πριν μερικά χρόνια, λόγω της έκρυθμης κατάστασης που επικρατούσε μετά τους πολέμους στην πρώην Γιουγκοσλαβία, η διαδρομή αυτή θεωρούταν αρκετά επισφαλής και ιδιαίτερα επίπονη. Τώρα όμως τα πράγματα είναι απλά. Η ασφάλεια οδηγών και οχημάτων είναι σχεδόν εφάμιλλη με την υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ το οδικό δίκτυο, με εξαίρεση 100-150 χλμ. στο κρατίδιο των Σκοπίων, είναι από πολύ καλό έως άριστο. Έκανα την εν λόγω διαδρομή τον περασμένο χειμώνα και μάλιστα με χιόνι χωρίς κανένα πρόβλημα.
Εικόνα 4
Ο άλλος τρόπος είναι με τα πολλά και σύγχρονα φέρυ που συνδέουν την Πάτρα, την Ηγουμενίτσα και την Κέρκυρα με την Αγκώνα και τη Βενετία. Σήμερα (ιδιαίτερα την θερινή περίοδο) εκτελούνται περισσότερα από δύο δρομολόγια καθημερινά. Η διάρκεια του ταξιδιού (ανάλογα με το πλοίο και την διαδρομή) κυμαίνεται μεταξύ 20 και 30 ωρών και το κόστος (για 2 άτομα με ένα αυτοκίνητο) μεταξύ 550 και 1000 ευρώ μετ' επιστροφής.
Ανέφερα ότι και στις δύο περιπτώσεις το κόστος είναι περίπου το ίδιο γιατί στην πρώτη περίπτωση (μέσω Βελιγραδίου) απαιτείται οπωσδήποτε μία διανυκτέρευση και φυσικά υπάρχουν και επιπλέον 1000 περίπου χλμ. διαδρομής. Ας μείνουμε όμως εδώ για σήμερα και ας ανανεώσουμε το ραντεβού μας για αύριο.
Αλέξανδρος Καλέμης

 

 
ΛΕΖΑΝΤΕΣ

1) Απολαυστική μπορεί να θεωρηθεί η οδήγηση στα περισσότερα οδικά δίκτυα της Κεντρικής Ευρώπης, τόσο στα επαρχιακά, όσο και στους διεθνείς αυτοκινητόδρομους. Στους τελευταίους το μόνο δυσάρεστο στοιχείο είναι τα συνήθως υψηλά διόδια που έχουν καθιερωθεί στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.

2) Η επιβλητική οροσειρά των Άλπεων μόνο κάποτε αποτελούσε εμπόδιο στις μετακινήσεις. Τώρα μόνο τις απολαυστικές ομορφιές των τοπίων της προσφέρει γενναιόδωρα στους τυχερούς περιηγητές. Κι αυτό γιατί τα τούνελ, οι γέφυρες και άλλα μεγάλα έργα στο ορεινό οδικό δίκτυο της Κεντρικής Ευρώπης, έχουν καταστήσει εύκολη και γρήγορη την προσπέλασή τους.

3) Εντυπωσιακή άποψη της Βουδαπέστης από το κάστρο της.

4) Το άγαλμα του Αγίου Στεφάνου στο κάστρο της Βουδαπέστης.

5) Εκτόνωση πολικής αρκούδας στο καταπληκτικό ζωολογικό πάρκο του Μονάχου.


 
Για επικοινωνία με τον Αλέξανδρο Καλέμη και τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΙΝΗΤΡΟ τηλ. 22260-72262 6932-530330
email: ekinitro@otenet.gr
a-kalemi@otenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου