Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011

ΤΣΕΣΜΕ



Εικόνα 1
Βρισκόμαστε πάντα στην ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης περιοδεύοντας στη χερσόνησο της Ερυθραίας. Η περιοχή όπως έχουμε προαναφέρει, λόγω της έντονης και διαρκούς ελληνικής παρουσίας για σχεδόν τρεις χιλιετίες, προβάλει ακόμη το λαμπρό παρελθόν της παρά τις έντονες διαμορφώσεις, που έχει υποστεί κατά τον περασμένο αιώνα. Για να ολοκληρώσει κάποιος αυτή την περιοδεία με αφετηρία και τέρμα του το κέντρο της άχρωμης σύγχρονης Σμύρνης χρειάζεται να διανύσει περίπου 250 χλμ. σε ένα γενικά πολύ καλό οδικό δίκτυο, που έχει σαν κεντρικό άξονα έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο 80 χλμ. ο οποίος συνδέει τη Σμύρνη με το Τσεσμέ. Σ’  αυτή την όμορφη τουριστική πολιτειούλα, που έχει σαν φόντο της το Αιγαίο και τη Χίο, θα αναφερθούμε σήμερα.
Εικόνα 2

Το Τσεσμέ πριν από το 1922 κατοικούταν σχεδόν αποκλειστικά από Έλληνες και ονομαζόταν Κρήνη. Κατά την εποχή της μεγάλης ακμής των πόλεων της Ιωνίας ή Κρήνη ως φαίνεται από τα μνημεία του παρελθόντος της δεν είχε κάποια έντονη παρουσία. Αντίθετα μεγάλη αίγλη είχαν οι γύρω από αυτή πόλεις όπως οι Ερυθρές, οι Κλαζομενές κ.α. Τα μνημεία, που διατηρούνται μέχρι σήμερα, φανερώνουν πως η μικρή αυτή πόλη υπήρχε κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής περιόδου και εντεύθεν. Σημαντικότερο από αυτά τα μνημεία είναι μία οχύρωση των Γενοβέζων χτισμένη τον 14ο αι. Το μικρό αυτό κάστρο ενισχύθηκε και βελτιώθηκε αργότερα από τους Οθωμανούς.
Εικόνα 3
Από την εποχή της κτίσεώς της μέχρι και σήμερα η Κρήνη (Τσεσμέ) είναι η ιδανικότερη αφετηρία της θαλάσσιας διάβασης Χίου – Ιωνίας. Η Χίος απέχει από το Τσεσμέ λίγα μόλις μίλια και η όμορφη πρωτεύουσα του παραμεθόριου νησιού μας φαίνεται πεντακάθαρα από την παραλία του Τσεσμέ. Το ταξίδι των φέρυμπωτ, που εκτελούν την συγκοινωνία Χίου – Τσεσμέ 3-4 φορές την ημέρα, δεν διαρκεί περισσότερο από μισή ώρα έως 40 λεπτά. Το κόμιστρο όμως σε αντίθεση με τις υπόλοιπες εσωτερικές συγκοινωνίες της Τουρκίας θεωρείται πανάκριβο, αφού για δύο άτομα με ένα αυτοκίνητο απαιτούνται περίπου 100 ευρώ.
Εικόνα 4
Το Τσεσμέ λόγω της θέσης του έχει καταστεί σήμερα μια θορυβώδης κοσμοπολίτικη τουριστική πόλη, όπως το Κουσάντασι. Με δεδομένο όμως ότι η έκτασή του και το μήκος της παραλίας του είναι σαφώς μικρότερη του Κουσάντασι, παρατηρείται μία ασφυκτική συγκέντρωση αυτοκινήτων, που καθιστούν αδιανόητο το παρκάρισμα στους δρόμους της παραλίας και της αγοράς. Παρατηρήσαμε επίσης μεγάλη ανεπάρκεια χώρων πληρωμένης στάθμευσης αυτοκινήτων. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η συνεχής λειτουργία 3-4 γερανών της τροχαίας, που διαρκώς μεταφέρουν σταθμευμένα αυτοκίνητα εισπράττοντας φυσικά και τα ανάλογα πρόστιμα από τους ιδιοκτήτες τους. Μέσα σε μισή ώρα παρακολουθήσαμε την μεταφορά 5 τουλάχιστον παρανόμως σταθμευμένων αυτοκινήτων.
Εικόνα 5
Υπό αυτές τις κυκλοφοριακές συνθήκες δυσκολευτήκαμε αρκετά να προσεγγίσουμε και να καταφέρουμε να φωτογραφήσουμε τον περικαλλή ναό του Αγίου Χαραλάμπους, που δέσποζε κάποτε της ελληνικής Κρήνης και αποτελούσε το χώρο λατρείας των χριστιανών της. Όταν τελικά τα καταφέραμε κυριευτήκαμε από αισθήματα θλίψης, βλέποντας πως ο ναός έχει μετατραπεί σήμερα σε γκαλερί. Οι εκτιθέμενοι προς θέαση και πώληση ζωγραφικοί πίνακες είχαν κατακλύσει ακόμη και το χώρο που κάποτε ήταν ο Ιερό του ναού. Η περίεργη αυτή συνύπαρξη αγιογραφιών και μοντέρνων πινάκων ανάμεσα στις κολώνες και στους χώρους ενός ναού δεν είναι το καλλίτερο θέαμα για έναν Έλληνα και Χριστιανό. Αυτές οι περιπτώσεις συγκαταλέγονται ίσως μεταξύ των θεμάτων, που θα έπρεπε να εξετάσουν καλλίτερα οι γείτονές μας εν όψει της πολυπόθητης γι’ αυτούς εισόδου τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  

Αλέξανδρος  Καλέμης



      
ΛΕΖΑΝΤΕΣ

Εικόνα 1    
Το Γενοβέζικο κάστρο του Τσεσμέ (Κρήνης).

Εικόνα 2    
Κυκλοφοριακό κομφούζιο δημιουργείται (ιδίως το καλοκαίρι) στους δρόμους του Τσεσμέ. Για το λόγο αυτό οι αδιάκοπα κυκλοφορούντες γερανοί της τροχαίας έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας.


Εικόνα 3
Ο περικαλλής ναός του αγίου Χαραλάμπους της Κρήνης σε μία από τις ομορφότερες πλατείες της πόλης έχει μετατραπεί σήμερα σε γκαλερί.

Εικόνα 4 - 5
Στο εσωτερικό του ναού (γκαλερί σήμερα) η έκθεση των πινάκων ζωγραφικής ανάμεσα στους θόλους με τις αγιογραφίες, ακόμη και στο Ιερό του ναού, προκαλούν αισθήματα θλίψης στους Έλληνες επισκέπτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου